Bezoek aan het Graftrommelmuseum in Goor, d.d. 3 april 2022.

In de middag vertrokken wij met twee auto’s naar Goor met de medewerkers van het Graftrommelatelier Veenhuizen en ‘aanhang ‘. Doel weer eens goed te kijken hoe onze voorzitter Evert Jan Halkus en zijn vrouw Lidy in 2013 hun museum daar ingericht hadden.

Het museum in Goor is gevestigd in de aula van de begraafplaats gelegen aan de Markeloseweg in Goor. Goor heeft na Leeuwarden de meest bewaarde graftrommels van Nederland. Op de begraafplaats lagen vroeger 33 trommels veel in zeer slechte staat!
Na een lange tijd bezig te zijn geweest met de restauraties door Wolter Wiegerinck, Johan Brunnekreeft, Evert Jan Halkus en zijn vrouw Lidy Halkus-Broekhof liggen er nu 23 trommels binnen in de aula. De overige trommels liggen weer op de begraafplaats te pronken. Zo zijn er dus trommels binnen te zien en buiten op de graven. Evert Jan Halkus heeft zelf 15 kralenkransen kunnen verwerven die de museum collectie zeer compleet maken.

Ook zijn er nog bloemen van celluloid te bewonderen, die vroeger wel gebruikt werden voor het vervaardigen van kransen. Ook zijn er gereedschappen voor het vervaardigen van de kransen, welke trouwens ook in het museum in Veenhuizen te zien zijn.
Locatie: Begraafplaats Goor, Markeloseweg 135, Goor.

Het museum is elke eerste zondag van de maand open van 14.00 uur tot 16.00 uur. Zondag 6 september is het dit jaar weer de laatste keer!