Verhalen

Elke trommel heeft een eigen verhaal

Elke trommel heeft haar eigen verhaal. Bijvoorbeeld door de keuze van de bladeren en de bloemen, de vorm van de bloemenkrans, de gekozen materialen en de leeftijd. Het is belangrijk dat er iets opgetekend wordt over de overledene, die een trommel kreeg.

Voorbeelden:

De trommel, die is geschonken aan Harm Pruisman door de leerlingen en leerkrachten van de openbare lagere school van Odoorn. Harm was bedlegerig vanwege een hartafwijking. Daarom werd hij door zijn ouders ontzien en niet gecorrigeerd, als hij ondeugend was. Op jonge leeftijd had hij al een fotocamera gekregen, wat in die tijd bijzonder was. Het is bekend dat zijn vader een keer met Harm in een rolstoel lopend vanuit Odoorn naar de dierentuin in Emmen was gegaan. Harm overleed op 20 april 1938. Hij was toen twaalf jaar oud. Zijn jongere zus, mevrouw L. Rehwinkel – Pruisman heeft begin april 2016 de trommel aan de stichting overgedragen.

Het museum bezit twee trommeltjes, die van het grafje van de boerendochter Grietje Popken uit Zeegse komen. Eén trommeltje is afkomstig van de grootouders en het andere van haar nichtjes Grietje en Berendje. Grietje Popken was gaan spelen bij de buren en ziek thuisgekomen. De dokter stelde vast dat zij hersenvliesontsteking had. Zij overleed, vijf jaar oud, op 19 juli 1929 in Assen en werd begraven in Vries. Nadat vader overleed, dat was rond 1965, besloot moeder het graf van vader en Grietje te voorzien van een natuurstenen grafzerk en verdwenen beide trommeltjes naar de zolder van de boerderij. Het jongere zusje, mevrouw G. Geerts – Popken heeft beide trommeltjes in april 2016 aan de stichting geschonken.

Er zijn in het museum twee grote trommels, die afkomstig zijn van het graf van Roelof Koops, die in Eexterveen woonde. Hij was geboren in 1838 in Taarloo en ging in 1862 naar Eext om zijn tante, die voor de tweede keer weduwe was geworden, bij te staan op het boerenbedrijf. Nadat hij haar 21 jaar lang had geholpen, trouwde Roelof Koops in 1883 met zijn tante, die drie jaar later overleed. In 1889 trouwde hij voor de tweede keer en uit dit huwelijk werden drie dochters en één zoon geboren. Roelof Koops was voorzitter van de zuivelfabriek in Eext en van de spaarbank in Gieten. Hij kreeg na zijn overlijden in 1909 van beide bedrijven een grote graftrommel met een sierlijke bloemenkrans. Rond 1965 werd zijn graf geruimd en kwamen de trommels en het ledikant op zolder terecht. Zijn kleinzoon en achterkleinzoon, beiden Roelof Koops genaamd, hebben het ledikant en de trommels in april 2016 overgedragen aan de stichting.