Nieuw - Roden

Na jaren heeft de begraafplaats in Nieuw-Roden weer een graftrommel

Nieuw-Roden - Zoals we tegenwoordig een bloemstuk bij een overleden geliefde leggen, zo werd, tot ongeveer de 2 e wereldoorlog, als mensen het konden betalen,
een graftrommel geplaats, met daarin een krans van metalen bladeren en porseleinen bloemen. Tot ongeveer de jaren 60 waren er in heel Nederland 10 duizenden van deze graftrommel te vinden. Tegenwoordig zijn er nog maar 60 tot 1000 trommels.

Annita Poeder vond vorig jaar, na een tip van een ver familielid, zo’n trommel bij het graf van haar overgrootouders in Kollum. Tijdens een telefoontje naar de gemeente Kollumerland, kreeg ze te horen dat de gemeente het plan had om het graf te ruimen en ze kreeg toestemming om de trommel mee te nemen. Ze wilde hem weer opknappen en bij haar, vorig jaar overleden moeder neerleggen.

Pieke en Leo van Doorn boden aan dat ze het atelier en het gereedschap in hun graftrommel museum mocht gebruiken en zij gaven hulp en deelden de kennis die zij de afgelopen jaren hadden opgebouwd met het restaureren van vele graftrommels uit Nederland en het buitenland. Een aantal staan tentoongesteld voor publiek wat overigens gratis naar binnen kan om ze te bewonderen. De restauratie van de trommel en de krans kostten Annita anderhalf jaar. En nu is hij eindelijk klaar.

Annita heeft het geheel wel een persoonlijk tintje gegeven. Zo is het gebruikelijk om de porseleinen bloemen wit te laten. Annita heeft er voor gekozen om ze toch een zacht kleurtje te geven. Annita heeft gekozen voor 83 bladeren, aangezien haar moeder 83 was geworden. Er zitten 33 vergeet-me-nietjes in. Haar moeder was geboren in 1933 en was 33 toen Annita geboren was. Tevens zitten er 7 rozen in, die symbool staan voor de 2 kinderen die ze kreeg, 3 kleinkinderen en 2 achterkleinkinderen.

Tot slot zit er 1 lelie in, die symbool staat voor Annita haar moeder zelf.
Maandag 27 augustus wordt de trommel geplaatst op de begraafplaats. En zo is er weer een stukje Nederlandse glorie terug in Nieuw Roden.

27 augustus 2018